WILEŃSKI KONSTANTY

WILEŃSKI KONSTANTY

Pochodzi z inteligenckiej rodziny kijowskiej o bogatych tradycjach muzycznych. Jego dziadek kompozytor Ilia Wileński był pierwszym dyrektorem Filharmonii w Kijowie i jednym z założycieli trzech teatrów dramatycznych. Panującą w domu twórczą atmosferę uświetniały spotkania i koncerty, grywali tam znakomici muzycy, jak Władimir Horowitz i Henryk Neuhaus. W domu dziadka bywała także legendarna amerykańska tancerka - Isadora Duncan.
Wychowany w duchu artystycznego klimatu domu rodzinnego Konstanty podjął naukę w Konserwatorium Kijowskim, które ukończył z wyróżneniem. Studiował u znanych pedagogów, takich jak: A.Sztogarenko (kompozycja), R.Łysenko( fortepian). ”Jestem dumny, że zawodowy rodowód moich profesorów fortepianu sięga do samego Franza Lista. Ariadna Łysinko - moja profesor fortepianu była uczennica znakomitego pianisty Neuhausa, który wirtuozerię czerpał z Leopolda Godowskiego - wybitnego ucznia Franza Liszta. To jedna linia moich profesorów sięgająca Franza Liszta. Należy przypomnieć, że w drugiej linii nauczycielem mojej profesor Łysenko był znany Abram Lufer, uczeń Grigorija Beklemiszewa, którego nauczycielem był znakomity Feruccio Busoni - uczeń Franza Liszta”.(K.W.). Równocześnie konsultacje z zakresu kompozycji udzielali mu Rodion Szczedrin i Aram Chaczaturian. W 1978 roku ukończył w uczelni tej studia podyplomowe.
Od 1983, jako profesor Konserwatorium w Kijowie, prowadził zajęcia z harmonii, orkiestracji i improwizacji. Jest kompozytorem i koncertującym pianistą. Posiada unikalny talent łączenia klasycznego i jazzowego wykonawstwa. Uprawia różne gatunki muzyki: od wokalno-symfonicznej poprzez symfoniczną, teatralną, kameralną po jazzową. Koncertuje na całym świecie, z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Królewską Orkiestrą w Brukseli, Jerozolimską Symfoniczną Orkiestrą czy Filharmonią Moskiewską. Uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych i jest laureatem szeregu z nich: Polska Klasyka (w Opolu), Festiwal Muzyki Żydowskiej (w Wielkiej Brytanii i Izraelu), Warszawska Jesień w 98 r.– jako kompozytor, GOŁOSIJEWO 88 (Kijów, Ukraina), XI Międzynarodowy Moskiewski Festiwal, SOLO-DUO-TRIO (Kraków 1989), Festiwal Bethovena (Falsterbo, Szwecja 1998) – jako pianista. Ma w swoim dorobku siedem płyt z własnymi kompozycjami: „Lunnyj Serp” (Melodia, Moskwa, 1987), „All The Things You Are”(Melodia, Moskwa, 1989), „Jazz Trio Duet Solo” (KOHC, 2001), „Flute in Love”(Alexander, Israel, 2002), „K.Vilensky - Works for Piano”(KOHC, 2004),”Bolling -Vilensky” Polskie Radio, Warszawa (2004). „Scott Joplin RAGTIMES” Radio Gdańsk (2005). „Mozart-Blues” (Israel 2008).
Jako pianista-wirtuoz i kompozytor muzyki fortepianowej w ostatnich latach cieszy się dużym uznaniem pianistów światowej sławy m. in. takich jak: Kevin Kenner (USA) Mikołaj Petrow (Rosja), Peter Jabloński (Wielka Brytania), zamawiających i wykonujących jego kompozycje. Do najbardziej znanych utworów Konstantego Wileńskiego zaliczyć można: SONATĘ, szwedzka gazeta BLT(Blekinge Läns Tidning) pisała po wykonaniu tej sonaty - …Podobieństwo między utworami obecnie żyjącego Wileńskiego a genialnego romantyka Franza Liszta, który zmarł w 1886, jest bardzo bliskie. Obydwaj są doskonali w wirtuozowskich pasażach, które potrzebują wspaniałej techniki i ogromnej kompetencji muzycznej…, WARIACJE NA TEMAT PAGANINIEGO na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, KONCERT- FANTAZJĘ NA TEMATY GERSHWINA na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, …Pierwsze dżwięki „The man I love” zapoczątkowały nastrojowe, mistrzowskie pod względem formy „Koncert-Fantazje na tematy George’a Gershwina”. Dwanaście genialnie ujętych w utworze, słynnych gershwinowskich tematów, jednych – ledwo zamarkowanych, innych – nakreślonych wyraziście, połączyło się płynnie w idealną całość…(Gazeta Wyborcza7.06.99), … W jakimś momencie zorientowałem się, że ciekną mi łzy – dawno nie byłem tak wzruszony! Wspaniała „stylizowana” orkiestracja, doskonale dopasowane fragmenty z różnych utworów, pięknie brzmiący fortepian – wydawało się że autorem kompozycji i solistą był nie Konstanty Wileński, lecz sam Gershwin!(relacjeVadima Brodskiego po wykonaniu Koncertu -Fantazji na tematy Gershwina), TANIEC DIABŁA na dwa fortepiany. Jego opracowanie „Lotu Trzmiela” w krótkim okresie stało się znane w środowisku muzycznym świata.
W listopadzie 2004 roku w Filharmonii Wrocławskiej odbyła się I edycja Festiwalu „Jazztopad”.
Jak powiedziała Lidia Geringer D’Oedenberg: ...Zaprosiliśmy absolutnie przodujących pianistów jazzowych z Polski i polskiego pochodzenia... To byli Adam Makowicz, Konstanty Wileński, Leszek Możdżer.
Atrakcyjność dorobku muzycznego Konstantego Wileńskiego polega na symbiozie muzyki klasycznej i jazzowej….Dziś ambicją tego muzyka jest budowanie pomostów pomiędzy jazzem a muzyką poważną, co zresztą wyróżnia go na tle większości „bardzo poważnych” kompozytorów i decyduje o jego oryginalności…(Ruch Muzuczny,19 marca, 2000 r.).