Майстерня школа
фортепіанної педагогіки
31.01-6.02.2026 SANOK
URSZULA BARTKIEWICZ rozpoczęła edukację muzyczną w rodzinnym mieście Bielsku – Białej, gdzie ukończyła z odznaczeniem szkołę muzyczną stopnia podstawowego i licealnego w klasie fortepianu Izabeli Wojciechowskiej. W latach 1971 – 1975 studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Elżbiety Stefańskiej, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Jako stypendystka rządu francuskiego w latach 1976 – 1977 studiowała w Paryżu pod kierunkiem Huguette Dreyfus uzyskując dyplom z pierwsza lokatą. W okresie od 1974 – 1987 r. regularnie doskonaliła swoje artystyczne umiejętności jako aktywny uczestnik wielu międzynarodowych kursów mistrzowskich w Zurychu, Pradze, Paryżu, Madrycie, Stuttgarcie, pracując z Zuzanną Ruzickovą, Kennethem Gilbertem, Rafaelem Puyaną.
Jest laureatką Głównej Nagrody na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Nagrody Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Paryżu, I Nagrody – Złotego Medalu na Klawesynowym Konkursie Conservatoire Nationale de Bobigny.
Prowadzi bogatą działalność artystyczną. Ma w dorobku liczne koncerty solowe, a także kameralne i orkiestrowe. Są wśród nich występy festiwalowe, m.in. w Festiwalu Pianistyki Polskiej, Festiwalu w Łańcucie, Vratislavia Cantans, Warszawskiej Jesieni, Festiwalach Muzyki Dawnej w Warszawie, Lublinie, Gdańsku, Festiwalu Radiowym Szymanowski i jego Europa, Bydgoskich Wtorkach Muzycznych, Dniach Bachowskich w Krakowie, Biennale de Danse w Lyon oraz wiele znaczących koncertów w Polsce i za granicą, m.in. w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii. Współpracowała z wieloma orkiestrami i instytucjami kultury, m.in. z Toruńską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Narodową, Orkiestrą Kameralną FN, Polską Orkiestrą Kameralną pod dyr. Jerzego Maksymiuka, Warszawską Operą Kameralną, Instytutem Sztuki PAN, Orkiestrą Akademii Muzycznej w Warszawie Camerata Academia. Obecnie jest to Balet Dworski Cracovia Danza prowadzony przez Romanę Agnel.
Dokonała bardzo licznych nagrań radiowych i płytowych. Jako pierwsza nagrała sonaty klawesynowe G. P. Del Buono z XVII w., odkryte przez siebie utwory klawesynowe polskich kompozytorów z II połowy XVIII wieku oraz wszystkie tańce z Tabulatury Jana z Lublina. Nagrała także całe Das Wohltemperierte Klavier J. S. Bacha - za ten 4-płytowy album otrzymała w 2000 r. prestiżową nagrodę muzyczną: „Fryderyk ‘ 99”.
Obszerny repertuar artystki zawiera dzieła solowe, kameralne i orkiestrowe od XVI – XXI w., w tym wiele światowych prawykonań.
Urszula Bartkiewicz prowadzi także intensywną działalność naukowo-dydaktyczną, szczególnie chętnie podejmując się prac innowacyjnych i koncepcyjnych w zakresie edukacji muzycznej. Z jej inicjatywy w r. 2004 włączono po raz pierwszy specjalizację klawesyn do przesłuchań organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej.
Otrzymała wiele nagród i wyróżnień, m.in. Nagrodę Indywidualną II st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce (2001), Złoty Krzyż Zasługi (2002), Nagrodę Indywidualną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I st. za wybitne osiągnięcia w pracy artystycznej i dydaktycznej (2006), stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009).
Od r. 2003 jest profesorem tytularnym w dziedzinie sztuk muzycznych. Wiąże się z tym praca w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (od r. 1998), gdzie w październiku 2009 r. została mianowana na stanowisko profesora nadzwyczajnego. Prowadzi klasy klawesynu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie. W obu placówkach opracowała koncepcje i prowadziła prace programowe oraz wdrożeniowe dla powstania klas instrumentów historycznych. Kieruje Zakładem Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AM w Bydgoszczy oraz Sekcją Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej w ZPSM im. F.Chopina. Jest promotorem i recenzentem wielu prac magisterskich oraz w przewodach doktorskich, habilitacyjnych i w postępowaniu o nadanie tytulu profesora. Publikuje artykuły w wydawnictwach specjalistycznych, prowadzi seminaria naukowe, kursy interpretacji, warsztaty i wykłady w zakresie muzyki dawnej, m.in. w Wayne State University w USA, Akademii Sztuki w Banskiej Bystricy (Słowacja). Jest inicjatorem i kierownikiem naukowym Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej organizowanych od r. 2007 w Bydgoszczy i Warszawie, które odbędą się po raz XIX w dniach 29 czerwca – 6 lipca 2025 roku w Warszawie. Kursy organizowane są przez Fundację Partnerstwo dla Edukacji we współpracy z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie oraz Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest redaktorem publikacji nutowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy „Polska muzyka klawiszowa Z Wydawnictwa Józefa Elsnera” na klawesyn lub fortepian (2008). Utwory te nagrała i wydała na dwóch CD pod tytułem „Polska Muzyka Klawesynowa” (2009). Płyta z utworami Józefa Elsnera jest nominowana do nagrody „Fryderyk 2010”.
W marcu 2025 roku artystka wystąpiła z recitalem mistrzowskim podczas sesji artystyczno-naukowej „Świat klawesynu” w Akademii Muzycznej w Łodzi, prezentując utwory Domenica Scarlattiego i kompozytorów hiszpańskich jego czasów
Міжнародний форум піаністів
Mistrzowska Szkoła Pedagogiki Fortepianowej
Міжнародний конкурс "Молодий віртуоз"
Wawer Music Festival
International Master Competition for Music Teachers
Європейський фестиваль музичних академій
Festiwal Etno Bieszczady
Niepodległa
Narodowy Instytut Kształcenia